tiistai 16. tammikuuta 2018

Mattoon piirtelyjä äidin jalanjäljissä


Eipä se omena taida kauhean kauas puusta putoilla näemmä. Meillä koettiin tällainen hetki väriliitujen kanssa, kun esikoinen kokeili kyniä mattoon. Leikkihuoneesta kuului:

"Äiti minä piirsin mattoon. Saako mattoon piirtää?"

Minä kauhealla kiireellä painelen siinä katsomaan, että teit mitä? Ja juu, ihan totta se lapsi puhui. Sinne oli piirrellyt. Ja minä kun luulin olevani varovainen ja vahtivani kynähommia. Niinpä niin.  Ei meillä vaan kynillä piirrellä muualle kuin paperiin.

Ensitunne oli kova ärsytys. Mitä sanon tolle pikkutyypille, pitääkö tommoisesta käytöksestä antaa sanktiota? Kaikki kynät jemmaan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi vähintään? Aika nopeasti muistin, että juu, on sitä itsekin taiteiltu pienenä mattoja. Äiti aina muistaa kertoa, että koko matto oli väritetty, ja vielä molemmin puolin, sekä ylpeänä esitelty, että näin hieno siitä tuli! Mun pikkutyyppi tyytyi vähän vähempään taiteiluun, tai sitten se vaan oli fiksumpi, ja muisti kysyä välissä, että oliko tämä äitinkin mielestä kiva juttu.

Mitä mun äiti teki silloin? No laittoi lapsen tietenkin korjaamaan asian, eli pesemään maton. Kerroin lapselle, kuinka äitikin oli tehnyt pienenä niin, ja että mummi laittoi äidin matonpesuhommiin. Kysyin lapselta, että mitäs me nyt tehtäis asialle? "Pestään se matto". Niinhän se olisi tehtävä. Ah, ongelma ratkaistu. Kiitos äiti!



Mommy's girl. Kaikeksi onneksi se oli matto jota koristeltiin, eikä vaikka seinät..


P.s. Ensin mies pesi koneessa murusiksi mun toisen punaisen maton, ja nyt sitten lapsi piirteli tämän. Miksi kaikki on mun pyöreitä punaisia mattoja vastaan?


4 kommenttia:

  1. Meillä Ellu piirsi kerran, saman ikäisenä kuin teidän isompi nyt, olohuoneen tapettiin. 'Halusin kokeilla, voiko siihen piirtää!' Sitä sitten yhdessä hinkattiin ja suhruhan siihen jäi. Lohdutin, että nyt sie tästä opit, miksi ei piirretä muualle kuin paperiin. Eikä ole koskaan sitten piirtänytkään, vaikka kynät on olleet koko ajan saatavilla keittiön alalaatikossa.

    Eli pienten erehdysten kautta voittoon. :D Sääli kyllä mattoa, toivottavasti puhdistuu! Joku sanoi, että tussi lähtisi hiuslakalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi seinäraukkaa :D Me hinkattiin sitä mattoa ipanan kanssa ihan muodon vuoksi, ja sit vietiin roskiin :D Se oli niin huonossa kunnossa, mureni vaan nurjalta puolelta. Ei voinu suorilta heittää roskiin, ettei anna väärää signaalia, että roskiin vaan kaikki :D

      Poista
  2. Voi ei, noilta ei varmaankaan lapsiperheessä voi välttyä! Minä olen aikanaan piirtänyt seinään. Bonsku on enimmäkseen piirtänyt pöytään tai lattiaan (siis tarkoituksella, ei ole mennyt paperista yli), mutta onneksi ovat lähteneet helpolla pois. Ensi kerralla pitää järjestää yhteinen siivoushetki!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks on lähtenyt pois! Joo, ei noilta tosiaan varmaan voi välttyä, vaikka kuinka yrittäis :D

      Poista