sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Parhaat kestotuotteet tänä talvena


Tänä talvena olen tutustunut muutamaan itselleni uuteen kestoasiaan, joista on ollut itselleni kovasti iloa ja hyötyä. Talveen liittyy minulla ainakin kuiva huoneilma ja kuivat kädet, jonka takia monet kertakäyttötuotteet tuntuvat inhottavilta koskea. En ollut oikeastaan ajatellut, että kestoasiat voisivat helpottaa tätäkin, mutta niin kävi. 


Virkatut kestovanulaput


Sain joululahjaksi toivomiani virkattuja vanulappuja, joita olen nyt joulusta asti käyttänyt. En nykyään meikkaa enää joka päivä, mutta kun meikkaan, poistan meikin iltaisin vanulapulla, jossa on öljyä. Ennen vanulapulla pyyhkimistä kostutan vedellä ripset ja silmienympärysihon. Näin olen jatkanut myös kestovanulapuilla. Tavallisella kookosöljyllä olen saanut vedenkestävänkin meikin näin lähtemään.

Nestemäistä meikinpoistoainettahan kestovanulappuihin kuluisi paljon, sillä se imeytyy kuulemma aika tehokkaasti lappuun. Kookosöljyn kanssa homma on kuitenkin toiminut minulla tosi hyvin, samalla tavoin kuin kertakäyttöisten vanulappujenkin kanssa.


Kestonenäliinat vanhoista paidoista


Minitu-blogista sain idean kokeilla kestonenäliinoja. Leikkasin kokeeksi yhden vanhan, lumppujätteeksi menossa olevan paidan nenäliinoiksi, ja aloin testaaman, käyttäisikö sitä oikeasti kestonenäliinoja. Kyseinen lumppupaita sattui olemaan trikoota, joten en edes viitsinyt ommella reunoja mitenkään, sillä trikoo ei purkaudu. Ei mikään suuren vaivan operaatio siis.

Aluksi käytin kestonenäliinoja vain kotona. Aika pian totesin, että eihän tämä ole vaiva eikä mikään, ja rupesin pitämään kestonenäliinaa taskussa muuallakin kuin kotona ollessa.

Leikkelin myös muista, kivan värisistä trikoolumpuista nenäliinoja, jotta niitä olisi tarpeeksi myös silloin, kun osa on likaisena tai kuivumassa pesusta tultua. Ensimmäisen paidan leikkelin vähän liian pieniksi paloiksi, mutta onneksi testailin nenäliinoja ennen kuin pistin seuraavatkin paloiksi. Käytössä ne ensimmäisetkin ovat kuitenkin.

Värikkäät kestonenäliinat on kyllä rakkautta.

Ihon pelastaja - helpotusta niistämiseen


Aika pian huomasin myös, että kestonenäliinat on todella helliä iholle. Mullahan on jatkuvaa nuhaa lähes ympäri vuoden, syynä milloin mikäkin. Kuiva huoneilma, siitepöly, jauhopöly, huonepöly, eläinplöly, vaatepöly, hajusteet ja milloin mitkäkin muut. Niistän jatkuvasti, ja se on hyvin paljon se. Ja sen kyllä huomaa siitä, että pehmeimmätkin paperiset nenäliinat tuntuvat jatkuvan niistämisen ansiosta karheilta, ja saavat nenän punoittamaan. 

(Oikeasti mun varmastikin pitäisi selvittää myös, miksi mulla on aina nuha, mutta siitä lisää toiste)


Ei pyykkikoneeseen räjähtäneitä paperinenäliinoja enää


Tiesin tykkääväni kestovanulapuista, mutta nenäliinojen ajattelin olevan vain hassu kokeilu. Motiivina kokeilulle oli mun vakio, eli "säästö se on pienikin säästö". Nyt kuitenkin myös kestonenäliinat ovat lunastaneet paikkansa mun käytössä. Etenkin kun lisäksi roskien vienti on mun inhokkikotityö. Näistähän ei tule jätettä. Ja sekin aina ennen ärsytti, jos oli unohtanut ostaa pehmeitä nenäliinoja, ja joutui niistämään talous- tai vessapaperiin. No more.

Oikeasti paras puoli on kyllä tuo ihoasia. Se, että olen saanut pitää nahkani myös näin talviaikaan.



Pyykkipussiin ja pesuun


Käytetyt kestonessut ja -vanulaput kiikutan aina käytön jälkeen vessassa roikkuvaan pesupussiin. Sama vaiva siis kuin roskikseen nakkaamisessa.

Aika usein pyykkikoneessa on nykyään muun pyykin lisäksi myös pesupussillinen pestäviä kestonenäliinoja ja muutama kestovanulappu seassa. Ja jos nenäliina unohtuu taskussa pyykin sekaan, niin se ei enää räjähdäkään miljooniksi kappaleiksi, kuten paperiset kaverinsa, vaan se vain peseytyy. Nerokasta!

Näin kestonenäliinoista tuli osa arkea. Onko sulla käytössä kestovanulappuja tai -nenäliinoja?



Pssst! Arvonta! Instagramin puolella arvottavana kestovanulappuja, käyhän osallistumassa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti